Olen ajatellut ehdottaa Valtioneuvostolle uuden viraston
perustamista. Se voitaisi nimetä vaikka avautumiskeskukseksi.
Avautumiskeskukseen voisi mennä kuka tahansa, minä päivänä ja vuorokaudenaikana
tahansa ja purkaa patoumansa täysin estoitta tiskin (panssarilasin) takana
istuvalle ihmishenkilölle. Tiskillä oleva ihmisraukka kuuntelisi ja ottaisi
vastaan avautumisen avosylin. Tiskejä pitäisi tietenkin olla ruuhka-aikoja
varten enemmän kuin yksi, mutta mitään vuoronumerosysteemiä avautumiskeskukseen
ei pidä laittaa, vaan avutumiskeskuksessa pätevät viidakon lait: heikoin ja
hiljaisin jonon päähän.
Vuosien
asiakaspalvelutyössä olon jälkeen minulle on syntynyt voimakas fiilis siitä,
että ihmisillä on usein tarve avautua. Joissain tapauksissa he jopa itse
ymmärtävät avautuvansa väärästä asiasta väärälle henkilölle, mutta eivät siitä
huolimatta estele avutumispurkauksen tuloa. ”Tiedän, ettet sinä tälle asialle
mitään voi, mutta...” ; ”Ymmärrän, ettet sinä tästä päätä, mutta..” Tällaisia lauselmia kuulen usein. Niiden
kuunteleminen vain tekee työstäni joskus kovin turhauttavaa, asiat harvoin
etenevät avautumalla ja raivoamalla. Niinpä avautumiset voisi ulkoistaa täysin
avautumiskeskukseen ja muissa asiakaspalvelutilanteissa voitaisi sitten
keskittyä itse asian hoitamiseen.
Muuan rouva juuri taannoin aloitti asiakastilanteen sanoen ”Minä
haluan tietää, miksi eduskunta on säätänyt sellaisen lain, että...” Ja minä en
ole töissä eduskunnassa enkä juristi. Asiakastilanteeseen meni hänen
rutkutuksestaan johtuen arviolta 15 ylimääräistä minuuttia ihan vain siksi,
että keskustelimme (hän avautui) Suomen yhteiskunnan rappeutumisesta. Rouva nyt
nukkuu kuulemma muutenkin rahat tyynyn alla, koska kaikki pankit ovat
epäluotettavia riistäjiä.
Avautumistilanteissa peräänkuulutetaan usein
myös esimiestä paikalle. Yleensä esimiehellä ei ole asian kanssa mitään
tekemistä ja työntekijä saattaa tietää asian kaikin puolin muutenkin paremmin,
mutta jostain syystä esimiehen kaipuu on monella valtaisa. Näin ollen
avautumiskeskuksissakin olisi tietenkin aina esimies paikalla, jolle asiansa
voi esittää. Ja esimies vastaa ja antaa pahoittelulahjuksena avaimenperän tai
pullakahvilipukkeen. Tietenkin pitää löytyä myös mahdollisuus kirjallisiin
valituksiin, jotka voi jättää laatikkoon, jota ei tyhjennetä koskaan. Jotkut
saattavat avautuessaan heittäytyä aggressiivisiksi, joten heitä varten
avautumiskeskuksesta löytyisi pehmustettuja kulmattomia huoneita, jossa he
voivat hakata päätään tai asiakaspalvelijanuken päätä seinään.
Miltäs kuuloistaisi tällainen avautumiskeskus? Ainakin
työantajana se olisi varmasti kerrassaan houkuttava. Ehkä työntekijöille
pitäisi maksaa niin likaisen kuin vaarallisen työn lisää ja vielä vaikka
sunnuntailisää kaikilta päiviltä. Tervemenoa avautumaan!
(Avautumista tasapainottamaan Tampereen Arboretumin kukkaloistoa)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti